Rek. bra program.

Har nu under eftermiddagen legat framför tv:n och slappat framför olika program. Riktigt bra sådana den här gången (länkar till dessa kommer nedanför). Alla berörde eller UPPrörde på ett eller annat sätt.
Nog om detta. Se dem istället :)
Idag har jag ju jobbat. Därav slappandet framför tv:n. Lånade hem massor av barnböcker också (till mitt UF-företag) ;)
Programmen som jag rekommenderar:
http://svtplay.se/t/103450/debatt
Curlingbarnen i SVT:s nya serie "Ung och bortskämd" har fått allt av sina föräldrar. Nu vägrar de att jobba, diska och ha tråkigt. Klarar de att bli vuxna? De möter föräldrar, psykologer och debattörer i studion.
¤ Gör mig arg.

http://svtplay.se/t/103478/dokumentarfilm
Svensk dokumentär. Vilka val gör vi i vår vardag? Vi får följa sju människor i Sverige under några år. De lever sida vid sida, men deras liv ser helt olika ut. Innebär den nya tidens valmöjlighet verkligen en större frihet för den enskilda människan?
¤ Gör mig till hälften "ryckandes på ögonbrynen" och till hälften "öppnar ögonen".
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld
När den så kallade "climategate" briserade, veckorna före klimattoppmötet i Köpenhamn förra året, hamnade hela klimatforskningen i gungning. Flera inflytelserika forskare blev utsatta för datorintrång och de anklagades för forskningsfusk. "Vetenskapens värld" skildrar klimatkriget.
¤ Gör mig förvirrad, upprörd och bestämd...hur detta nu går ihop.
http://www.tv4.se/1.1522796?episodeId=1.1522797&
(denna sista från tv4 har dock inte dykt upp ännu. Lite synd eftersom det var denna som upprörde mest. Handlar om den lilla byn Mogilino som ligger på den Bulgariska landsbygden där de flesta av invånarna arbetar på barnhemmet som är hem för 75 oönskade barn. I dokumentären möter man barnen som lider av olika sjukdomar och handikapp. Nästan ingen av dem kan tala, flera är blinda eller döva och några kan inte ens lämna sängen. Dessvärre är det varken någon från personalen eller ledningen som gör något åt detta. Ett exempel på detta är att på två har har 10 stycken av barnshem barnen dött.
¤ Gör mig allt det som de övriga programmen har gjort plus att jag nästan gråter av sorg för de barnen som aldrig kommer få se världen och leva den.
Ett av barnen. Flera av dem sitter och systematiskt vickar huvudet fram och tillbaka i brist på annan verksamhet, men främst p.g.a det läget de befinner sig i.

Jag satt på kajen och såg tankfullt ned i det smutsiga vattnet, när plötsligt en gammal vän dök upp.
y.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0